Pirmās republikas lidaparāti.

Gourdou-Leseurre B3/GL.22 – iznīcinātājs

Lidmašīnas ražoja Francijā, dotā tipa lidmašīnas sāka ražot 1922. gadā, kopā tika uzbūvēta 71 šī tipa lidmašīna. Lidmašīnas bija vienvietīgi vienplākšņi – iznīcinātāji. Latvijai bija viena šāda lidmašīna, Igaunijas armijai bija 15 šāda tipa lidmašīnas.

  • Dzinējs – “HS-8C” 165-180 Zs, 8 cilindri
  • Garums – 6,4 m
  • Spārnu vēziens – 9,1 m
  • Augstums – 2,2 m
  • Maksimālais ātrums – 245 km/h
  • Maksimālais lidošanas augstums – 7500 m

Nr.30 (no 1931.g. Nr.1)

11931.-1936.gads

2

3

4

 Latvijas armijas Aviācijas divizions (no 1926.g.-pulks) lidmašīnu saņēma 1924.gada 1.septembrī, lidmašīnu ir paredzēts izmantot kā treniņlidmašīnu. 1927.gada  11.februārī ar lidmašīnu lidoja virsleitnants (vēlākais pulkvedis-leitnants) Nikolajs Bulmanis, Aviācijas skolas nodaļas priekšnieks. 1931.gada 5.decembrī lidmašīnu nodeva Aizsargu Aviācijas pulkam, līdz ar to tika nomainīts arī lidmašīnas sērijas numurs no Nr.30 uz Nr.1. 1935.gada 8.septembrī lidmašīna piedalījās aviācijas svētkos Rīgā, Spilves lidlaukā. 1936.gada 29.aprīlī lidmašīna tiek norakstīta, jo tai ir nepieciešams diezgan nopietns kapitālais remonts. Daļējs lidmašīnas norakstīšanas iemesls bija arī tas, ka tika uzskatīts, ka ar lidmašīnu ir nedroši lidot arī tad kad ar tās tehnisko stāvokli viss bija kārtībā. Aizsargu Aviācijas pulkā ar lidmašīnu uzdrošinājās lidot tikai paši labākie piloti. Starp pilotiem Aviācijas pulkā un Aizsargu Aviācijas pulkā lidmašīna nebija populāra, neviens ar viņu īpaši negribēja lidot, jo piloti uzskatīja, ka ar lidmašīnu ir nedroši lidot. No tehniskā viedokļa lidmašīnai tiešām, bieži bija vajadzīgi remonti, bet uz lidojuma drošību tas nekādu lielu lomu nespēlēja. Fakts kādēļ piloti uzskatīja, ka ar lidmašīnu ir nedroši lidot ir tas, ka lidmašīna bija vienplāksnis. Starp latviešu pilotiem kuri kā treniņlidmašīnas, kā arī pārējās lidmašīnas tajā laikā izmantoja divplākšņus, līdz ar to bija uzskats, ka divplākšņi ir labāki un drošāki, šīs, tiem laikiem modernās lidmašīnas vadīšanas īpašības bija svešas un nepierastas, tādēļ lidmašīna nopelnīja tādu reputāciju, ka ar to ir grūti un sarežģīti lidot, līdz ar to arī nedroši.

Miles M.14 Magister – treniņlidmašīna

Lidmašīnas ražoja Lielbritānijā, dotā tipa lidmašīnas sāka ražot 1937. gadā, kopā tika uzbūvēta 1 303 šī tipa lidmašīna. Lidmašīnas bija divvietīgi vienplākšņi – treniņlidmašīnas. Latvijai bija viena šāda lidmašīna, Igaunijas armijai arī bija viena šāda tipa lidmašīna.

  • Dzinējs – “Gypsy Major Mk.1” 130 Zs
  • Garums – 7,51 m
  • Spārnu vēziens – 10,31 m
  • Augstums – 2 m
  • Maksimālais ātrums – 230 km/h
  • Maksimālais lidošanas augstums – 6100 m
  • Lidojuma rādiuss – 612 km

2

Nr.181

1

1939.gadā VEF palūdza viņu vārdā iegādāties šo lidmašīnu savam britu draugam, pilotam Phillip d.W.Avery. Pārsteidzoši, taču šis darījums bija veiksmīgs un 1939.gada vasarā lidmašīna, daļēji izjaukta, tika nosūtīta uz Latviju. VEF ātri samontēja lidmašīnu un tanī pašā gadā testa lidojumā ar lidmašīnu devās piloti Jānis Rudzītis un Kirils Miķelsons, pēc veiksmīgā testa lidojuma lidmašīnu nodeva Aviācijas pulkam kur lidmašīnai piešķīra sērijas numuru “181”. Lidmašīnu nopirka tikai tādēļ, ka uz doto brīdi VEF vēl nebija spējīgs apmierināt armijas prasības pēc vienplākšņu treniņlidmašīnām, taču nākotnē bija paredzēts, ka vienplākšņu treniņlidmašīnas tiks projektētas un būvētas VEF. 1942.gada 11.novembrī lidmašīnu ieguva Vācijas karaspēks, vācieši lidmašīnu izmantoja lidojumos Igaunijas teritorijā, tur arī lidmašīna avarēja un veicot piespiedu nosēšanos tika pilnīgi iznīcināta, taču lidmašīnas pilots, igaunis Aleksander Lepa, izdzīvoja.

Otrās republikas lidaparāti.

Let L-410UVP “Turbolet” – transporta lidmašīna

   Lidmašīna L – 410 ir vieglā transportlidmašīna, kura var veikt personāla un kravas pārvadājumus, izlūklidojumus, valsts robežas patrulēšanu, meklēšanas un glābšanas operācijas, kā arī MEDEVAC pārvadājumus. Izmantojot šo lidmašīnu, tika apmācīti arī jaunie piloti.

Tehniskie rādītāji:

  • maksimālais pacelšanas svars 5800 kg;
  • maksimālais pasažieru skaits 15 cilvēki vai 800 kg kravas;
  • apkalpe: 2 piloti un 1 borttehniķis;
  • maksimālais lidojuma ātrums 355 km/h
  • lidojuma attālums 850 km.

Nr.145

L-410 turbolet nr 145

L410 2009.052009. gads

   Latvijai 1993.gadā uzdāvināja Vācija. Lidmašīna ir ražota Čehoslovākijā. Lidmašīnu 2012. gada novembrī pārveda uz Latvijas Lauksaimniecības muzeju.

Nr.146

L-410 nr 146

Latvijai 1993.gadā uzdāvināja Vācija. Lidmašīna ir ražota Čehoslovākijā. 1995. gada 7. jūnijā Lielvārdē notika Latvijas kara aviācijas 76. gadadienas svinības. Neviens nevarēja paredzēt, ka svētki beigsies ar aviokatastrofu. Aviācijas paraugdemonstrējumu laikā avarēja Latvijas Gaisa Spēku lidmašīna L-410 Turbolet ar reģistrācijas numuru 146.
Paraugdemonstrējumu laikā L-410 bija jākļūst par pasākuma galveno apbrīnošanas objektu. Pieredzējušie lidmašīnas piloti publiku patiesi iepriecināja, kad veica dažādas virāžas un spirāles. Tad pēkšņi lidmašīna L-410 pulksten 13.23 apmēram 350 metru augstumā negaidīti uzsāka augstākās pilotāžas manevru “muciņa” – pagriezienu par 360 grādiem ap savu asi. Šī manevra laikā lidaparāts zaudēja augstumu un avarēja apmēram 150 metru attālumā no skatītājiem. Iespējams manevrs būtu izdevies, ja vien pilotiem būtu vismaz 50 metru papildus augstuma rezerve. Katastrofā bojā gāja abi piloti Pēteris Ļaksa un Jānis Saide. Bija notikusi katastrofa, par kuras precīziem iemesliem pastāv dažādi viedokļi un versijas.

Mil Mi-17-1V – transporta helikopteris

   Ar helikopteriem Mi – 17 Gaisa spēki veic vienu no galvenajiem uzdevumiem – meklēšanas un glābšanas operācijas gan virs ūdens, gan uz zemes.    Helikopteru neilgā laikā var pārveidot par sanitāro transportu 12 cietušo izvietošanai uz nestuvēm, kā arī pasažieru un kravas pārvadājumiem un desantēšanai. Helikopters Mi – 17 var veikt lidojumus dienā un naktī, jebkuros laika apstākļos.

Tehniskie rādītāji:

  • maksimālais pacelšanas svars 13 000 kg;
  • pārvadājamais kravas svars kravas kabīnē 4 000 kg;
  • desantnieku skaits 24;
  • apkalpe: 2 piloti un 1 borttehniķis;
  • maksimālais ātrums 250km / h;
  • kreisēšanas ātrums 230km /  h;
  • lidojuma attālums 700 km.

Nr.101

nr101

nr101 1

Mi17-1V nr101

   Helikopteri Latvija iegādājās 1999.gada decembrī.

Nr.102

nr102 0

nr102 1

nr102 2

nr102 3

   Helikopteri Latvija iegādājās 2000.gada septembrī.

Nr.103

Mi-17 nr 103

Mi-17-1V nr 103

nr103 0

Nr.104

Mi17 nr104

nr104 1

nr104 2

nr104 0